Under vecka 10 provkörde KEWAB en ellastbil i samarbete med Karlstad Energi och Lecab lastbilar. Syftet med testet är att utvärdera hur körningen fungerar med ett helt elektrifierat fordon och även chaufförens upplevelse av lastbilen. Samtliga inblandade är överens – det här är framtiden!
Matilda Hagström, Transport KEWAB Värmland, är ansvarig för projektet som är en del i arbetet med att minska företagets utsläpp och miljöpåverkan:
– Vi har ett stort ansvar som transportör, både för miljön i stort och även arbetsmiljön för våra chaufförer. Det är viktigt att vi låter våra chaufförer testa och utvärdera hur de upplever ellastbilarna, de är ju deras dagliga arbetsplats. Efter testet ska vi samla underlag från lastbilen och se hur vi går vidare med det här, berättar hon.
”Jättetrevlig upplevelse”
Under testet körde KEWAB:s chaufför Fredrik Fahlman den elektrifierade Scania-lastbilen på återvinningscentralerna i Karlstad där KEWAB har uppdrag. En laddning ger en körsträcka på cirka 15 mil, beroende på väder, vind och lastens vikt. Fredrik behövde inte ladda under arbetsdagen utan kunde ladda under natten inför nästa arbetsdag. Hans upplevelse av körningen är enbart positiv:
– Den var verkligen jättetrevlig att köra! Körningen är mjuk, det är tyst och fint i hytten och den är rapp vid trafikljus, säger Fredrik.
Förbättrad arbetsmiljö
En ellastbil är dyrare i inköp än en lastbil som går på fossilt bränsle men kan betala sig på cirka 6-8 år, kanske ännu snabbare med tanke på dagens bränslepriser. För jobb med korta körningar, exempelvis uppdraget KEWAB har på Karlstads återvinningscentraler, passar ellastbilar ypperligt. Förutom att chaufförens arbetsmiljö förbättras med mindre buller så är det även en fördel för de som jobbar på ÅVC:erna. Deras vardag blir tystare och utsläppen i området minskar vilket är en viktig aspekt att ha med sig.
50 procent 2030
Oscar Svedlund, VD Lecab Lastbilar, har lånat ut Scania-lastbilen som testats:
– Intresset ökar inom branschen, vilket det gör för alla delar som rör hållbarhet. Det händer saker hela tiden, särskilt på personbilssidan och den ena utvecklingen driver på den andra. Scania har som mål att 50 procent av deras lastbilar ska vara elektrifierade redan år 2030 så det är tydligt var deras fokus ligger, berättar Oscar.
När vi var på plats körde KEWAB:s chaufför Fredrik ett varv på ÅVC Heden i anslutning till Karlstad Energis lokaler. Ellastbilen gled tyst förbi i kontrast till de fossildrivna lastbilar som körde runt på området. Han parkerade lastbilen och summerade veckans test:
– Jag är jättepositiv till det här, det är ju framtiden! Det är väldigt roligt att jobba på ett företag som är med från början och verkligen satsar på det här.
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |